8. novembra 2019

Šťastie v práci: Ako ho realizovať v praxi?

Na svete aj v Česku existuje mnoho firiem, ktoré sa šťastiu v práci venujú systematicky. Čo tieto firmy robia inak? Investujú čas a energiu do cieleného vyvolávania pozitívnych emócií u svojich zamestnancov. Ľudia totiž zabudnú, čo im poviete. Zabudnú, čo pre nich urobíte. Ale nikdy nezabudnú, ako sa vďaka vám cítili.

Z predchádzajúcich článkov tejto série vieme, že keď sa ľudia cítia v práci šťastní, sú produktívnejší a kreatívnejší, majú viac priateľov a vyššiu odolnosť voči stresu. Takisto vieme, že šťastie v práci docielime zameraním na výsledky a budovanie pevných vzťahov a že nám situáciu občas komplikujú takzvané kognitívne odchýlky. 

Akými firmami sa nechať inšpirovať? Zo sveta nesmieme zabudnúť na Southwest Airlines, Zappos, Semco alebo Virgin. Spomedzi českých spoločností stoja určite za zmienku Sonnentor, Solea CZ, IReSoft alebo Etnetera. Nižšie je niekoľko konkrétnych príkladov, ktoré vyššie uvedené firmy úspešne zaviedli do praxe a ktoré môžu inšpirovať aj vás. 

Pripravte novému kolegovi nezabudnuteľný prvý deň v práci:

  • Pripravte koláž, kde každý napíše krátky odkaz typu „Vitaj u nás“ a podobne. Buďte kreatívni a nešetrite vtipom.
  • Stôl nového kolegu vyzdobte do firemných farieb. Pripravte drobné darčeky, ktoré sú v ideálnom prípade osobné. 
  • Darujte novému kolegovi vrecúško čokoládových cukríkov, ktoré môže ponúkať ostatným a využiť ich ako pomôcku na nadviazanie konverzácie a predstavenie sa.

Oslavujte pracovné úspechy:

  • Máte veľkú vstupnú halu? Po veľkom úspechu v nej vystreľte oslavné konfety. Nechajte ich tam ležať celý deň ako znamenie úspechu pre všetkých, ktorí pôjdu okolo.
  • Pripravte nástenku na zapisovanie úspechov. Opíšte, čo konkrétne sa podarilo a kto za tým stál. Pre lepšiu vizualizáciu používajte obrázky.

Buďte spoločne zdraví:

  • Zorganizujte novembrovú výzvu „plank challenge”. Každý deň o 11.00 môže prísť ktorýkoľvek zamestnanec na určené miesto a súťažiť s ostatnými. Na aký čas sa za mesiac zvládnete spoločne dostať?
  • Prihláste svoj tím na závod v behu. Dajte vyrobiť tímové dresy a pripravte spoločný tréningový plán.
  • Pripravte každému zamestnancovi na stôl džbán s pitnou vodou na podporu dodržiavania pitného režimu.

Pomáhajte druhým:

  • Usporiadajte spoločné zbieranie odpadkov v blízkom lese. O pomoc požiadajte aj verejnosť a o svojej snahe napíšte článok.
  • Navštívte spoločne pred Vianocami detský domov alebo domov dôchodcov. Nájdite doma zopár nepotrebných vecí a doneste darčeky.
  • Zorganizujte spoločné darovanie krvi. Podporte kolegov, ktorí majú strach. Následný dobrý pocit bude stáť za to.

To je len zopár ukážok toho, ako vytvoriť spoločný zážitok. Podobných inšpiratívnych tipov máme v našej databáze stovky.

Z čoho vychádza sprostredkovanie toho správneho zážitku?

Pri budovaní šťastného pracoviska majte na pamäti tieto 3 veci. 

  1. Snažte sa vyvolávať pozitívne emócie. Ak ich budete ľuďom sprostredkovávať dlhodobo, budú vám to vracať snahou aj oddanosťou. Budú ambasádormi vašej spoločnosti.
  2. Získavajte spätnú väzbu. Pýtajte sa ľudí, čo majú radi a čo sa im nepáči. Nevychádzajte z vlastných predpokladov. 
  3. Využívajte moment prekvapenia. Moment prekvapenia je intenzívny a ľahko zapamätateľný. 

Želáme vám veľa šťastia pri budovaní príjemného prostredia, ktoré pomáha jednotlivcom aj skupinám rásť, vyznačuje sa pevnými medziľudskými vzťahmi a dlhodobo dobrými výsledkami. 🙂 

Martin Šafařík, Happiness at Work 

Dobrá rada

Ako ste sa mohli dočítať v článku, pozitívne emócie a moment prekvapenia sú pre šťastný pracovný život veľmi dôležité. Keď sa ponáhľate na stretnutie, potrebujete vytlačiť podklady a na počítači vám práve bežia všetky možné aktualizácie, emócie sú v tom okamihu síce veľké, ale určite nie pozitívne. Vedeli ste, že môžete jednoducho a rýchlo tlačiť aj z telefónu? Ak neveríte, prečítajte si viac v článku Nič nestíhate a ste stále „v jednom kolotoči“?Tlačte priamo zo smartfónu. Prekvapením pre vás možno bude aj 5 situácií, kedy vás tlačiareň ušetrí kriku, plaču a možných pracovných problémov. Prečítajte si naše tipy a pracujte na svojich pozitívnych emóciách. 

Čítajte ďalej: Šťastie v práci: Čo keď do práce pustíme emócie?

Martin Šafařík

Martin Šafařík

Martin Šafařík pochádza zo sveta inovácií. Vyštudoval ich v holandskom Groningene a viac ako dva roky pracoval ako konzultant v tejto oblasti. Získané znalosti a nástroje z oblasti inovácií teraz využíva v spoločnosti Happiness at work s.r.o. Táto spoločnosť prostredníctvom vedecky overených princípov týkajúcich sa šťastia v práci pomáha firmám dosahovať lepšie výsledky a zároveň pomáha ľuďom zistiť, ako a kde hľadať šťastie a vnútorný pokoj.