4. novembra 2019

Šťastie v práci: Vzťahy a výsledky ako piliere úspešného podnikania?

Zákazníci nikdy nebudú milovať firmu, ktorú nemilujú jej zamestnanci,“ hovorí Simon Sinek. Áno, prístup, kedy je zákazník vždy na prvom mieste, postupne odznieva. Mať šťastných zamestnancov je dnes v moderných firmách primárnym cieľom. Spokojní pracovníci totiž urobia maximum pre to, aby sa postarali o zákazníka, šírili dobré meno firmy a budú hrdí na to, že môžu byť jej súčasťou. Podobne založených firiem bude vznikať stále viac.

V predchádzajúcich článkoch ste sa mohli dočítať o tom, čo sa stane, keď do práce pustíme emócie, čo sú to kognitívne odchýlky a aká je ich rola v súvislosti s témou šťastia. Tentoraz sa zameriame na ďalšie dôležité otázky.

V čom je prístup týchto firiem iný? Ako zaistiť, aby mala firma dlhodobo šťastných zamestnancov?

Odpoveďou nie sú moderné kancelárie, jedlo zadarmo ani iné nákladné externé motivačné faktory. Zaujímavým paradoxom totiž je, že šťastie v práci nemusí stáť takmer nič. Oveľa dôležitejšie sú v tomto ohľade investovaná energia a investovaný čas. Stále viac vedeckých štúdií poukazuje na niekoľko princípov, ktoré vám s budovaním šťastného pracoviska pomôžu. Zhrnúť sa dajú do dvoch hlavných kategórií – vzťahy a výsledky.

Čo znamená budovať vzťahy?

S kolegami nemusíte byť najlepší priatelia. Najlepších priateľov si totiž vyberáme sami, kolegov väčšinou (zatiaľ?) nie. V práci ale strávime tretinu života a pre naše šťastie je dôležité, aby sme ho strávili s ľuďmi, ktorých máme radi, s ktorými sa môžeme spoločne zasmiať a ktorým dôverujeme.

Vedecké štúdie dokazujú, že takéto vzťahy sa vytvárajú pomocou princípu vďačnosti a láskavosti. Sú totiž priamo napojené na vytváranie takzvaných hormónov šťastia. Je potom logické, že čím viac hormónov šťastia vyprodukujem, tým som šťastnejší. Vytvárajte prostredie, v ktorom ľudia oceňujú jeden druhého, vzájomne si pomáhajú a premýšľajú, ako druhým urobiť radosť. Aj zdanlivé drobnosti môžu mať ohromný dosah. Môžete sa spoľahnúť, že z takého prostredia nebudú chcieť pracovníci odchádzať inam.

Čo znamená pracovať s výsledkami?

Ľudia potrebujú mať pocit dobre vykonanej práce. Pocit, že sú v niečom výnimoční. A hlavne pocit, že ich činnosť pomáha niekomu ďalšiemu. Či už je to zákazník, kolega alebo niekto iný. Potreba pomáhať druhým je v nás veľmi hlboko zakorenená. V práci, ktorá nám tieto pocity prináša, dokážeme byť dlhodobo šťastnejší.

Dosiahnete to pomocou hľadania zmyslu v práci a práce so silnými stránkami. Sprostredkujte ľuďom vo firme kontakt so zákazníkmi. Ukážte, komu a ako vaše produkty a služby pomáhajú. Zamerajte sa na skutočné príbehy ľudí. Zároveň pomôžte ľuďom nájsť a využívať ich silné stránky. Činnosti, ku ktorým majú predpoklady a v ktorých sa budú radi ďalej rozvíjať.

Spoločnosť, v ktorej sú skvelé vzťahy, ale chýbajú výsledky, fungovať nebude. Zároveň si však môžete byť istí, že firma, ktorá má dobré výsledky, ale zlé vzťahy, tiež dlho neprežije.

 

V ďalšom článku si ukážeme, aké firmy u nás aj vo svete s touto témou pracujú a čo konkrétne pre budovanie šťastného pracoviska robia. 

Martin Šafařík, Happiness at Work

Dobrá rada

Chcete v spoločnosti budovať dobré vzťahy, ale obrovské množstvo papierovania vám zaberá veľa času? Možno by vám pomohol nový člen v tíme – inteligentná tlačiareň Xerox, ktorá dokáže spracúvať faktúry, prepisovať texty a prezentácie, prekladať do cudzích jazykov alebo pri cestovaní nahlas čítať texty, čo oceníte napríklad v aute. Prečítajte si viac tu alebo sa spýtajte odborníkov v spoločnosti Xerox.

Čtěte dále: Ako sa z práce nezblázniť? Prinášame pár tipov, ako tomu predísť

 

Martin Šafařík

Martin Šafařík

Martin Šafařík pochádza zo sveta inovácií, ktoré vyštudoval v holandskom Groningene, a viac ako dva roky pracoval ako konzultant v tejto oblasti. Získané znalosti a nástroje z oblasti inovácií teraz využíva v spoločnosti Happiness at work s.r.o., kde prostredníctvom vedecky overených princípov týkajúcich sa šťastia v práci pomáhajú firmám dosahovať lepšie výsledky a ľuďom v tom, ako a kde hľadať šťastie a vnútorný pokoj.