16. apríla 2019

„Technológie nám umožňujú fungovať lacnejšie,“ hovorí Marek Orawski z poisťovne První klubová

Prísť s prelomovým projektom na českom trhu a uspieť? Marek Orawski to s kolegami dokázal. Založili poisťovňu, ktorá ako jediná v Česku ponúka spoločné poistenie, čím sa vracia k základom poisťovníctva vo všeobecnosti. Navyše celá funguje jednoducho online.

Prečo ste sa rozhodli pustiť v poisťovníctve do úplne nového projektu?

Po dvadsiatich rokoch v korporáciách som premýšľal nad tým, čo ďalej robiť, aby to bolo zmysluplné nielen pre mňa. Rozhodol som sa v poisťovníctve zostať a zúročiť svoje skúsenosti. Konečne som sa s nadhľadom dokázal pozrieť na to, ako súčasný poisťovací trh funguje, aký neľútostný biznis vznikol z pôvodnej čistej myšlienky podržať človeka v problémoch. To ma doviedlo k vytvoreniu základnej predstavy, ako by mala vyzerať ideálna férová poisťovňa.

V čom sa odlišujete od ostatných poisťovní po prevádzkovej stránke?

Naša poisťovňa v podstate celá funguje online, všetko riešime „na sieti”. Niektoré záležitosti prípadne aj telefonicky. Nezaťažujeme našich klientov tým, že by museli dochádzať do kamennej pobočky, tým logicky šetríme aj financie na prevádzku poisťovne. Výhody online fungovania sú jednoznačne na strane nákladov a v jednoduchšej komunikácii s klientmi. Najväčšími plusmi sú určite jednoduchosť, rýchlosť a cena.

Akú rolu u vás zohrávajú technológie?

Už od začiatku zásadnú, čo vyplýva zo samotného princípu nastavenia poisťovne. Umožňujú nám fungovať lacnejšie. Pre nás sú ale technológie predovšetkým prostriedkom. Ak by bolo lacnejšie tesať zmluvy do kameňa a roznášať ich, tak pôjdeme tou cestou. Cielene sme internetovú poisťovňu nebudovali.

Tlačiareň teda u vás v kancelárii nenájdeme?

Máme dve malé tlačiarne, na ktoré sú cez sieť pripojení všetci vo firme. Tlačíme však minimum vecí, takže pre potreby našej poisťovne sú dostačujúce.

Dobrá rada

Funguje aj vaša firma v podstate online bez nutnosti tlačenia ton dokumentov mesačne a napriek tomu máte tlačiareň v každej kancelárii? Či už ste startup s pár pracovníkmi alebo korporátna spoločnosť so stovkami zamestnancov, aj vy si môžete vďaka auditu od spoločnosti Xerox nechať nastaviť to pravé riešenie presne pre svoje potreby. Chcete sa o audite tlačiarní vo svojej firme dozvedieť viac? Prečítajte si tento článok. Kontaktovať tiež môžete priamo odborníkov zo spoločnosti Xerox.

Pracuje Klubovka vôbec s dokumentmi v papierovej podobe? O aký typ dokumentov prípadne ide?

Ako poisťovňa musíme mať niektoré dokumenty aj fyzicky. Bohužiaľ bez toho ešte stále nemôžeme fungovať. Ide napríklad o pracovné zmluvy, zmluvy s dodávateľmi. Tieto veci máme archivované fyzicky. Pokiaľ ide o komunikáciu s klientmi, vtedy ide len o zelené karty, ak si ich zaslanie v papierovej forme členovia vyžiadajú. Tieto veci ale netlačíme vo firme. Využívame služby spoločností, ktorým pošleme súbor vo formáte pdf, oni dokument vytlačia a pošlú klientovi. Tento spôsob nám príde jednoduchší, ako nútiť klientov kupovať si vlastnú tlačiareň (smiech). Zo zákona našťastie nie je dané, že by sme museli mať s našimi klientmi fyzické zmluvy.

Klasický archív u vás teda nenájdeme?

Máme archív. Za roky nášho fungovania ide asi o pol metra dokumentov. Takže to nie je žiadna dráma (smiech). Väčšinu vecí však máme archivovanú elektronicky, využívame dátové schránky.

Pracujete aj s cloudovým úložiskom?

Cloudové služby využívame len v niektorých prípadoch. Je to napríklad systém CRM (Customer Relationship Management, pozn. red.) a online systém, ktorý nám ukladá telefonáty s klientmi do cloudu. To sú jediné dva prípady, ktoré máme v cloude. Inak v poisťovni využívame diskové polia serveru, ktorý všetko zálohuje na server dodávateľa našich technológií. Tam máme archivované v podstate všetky dôležité dáta.

Kladiete väčší dôraz na zabezpečenie dát, keď ich máte takmer všetky online?

Používame štandardné zabezpečenie, ktoré je dané pre finančné inštitúcie. Regulácia naň kladie veľký dôraz. Systém, ktorý využívame my, majú aj zahraničné poisťovne a počas nášho fungovania sme žiadne problémy nemali. Vypadlo nám napríklad internetové pripojenie, ktoré poskytuje dodávateľ, ale z hľadiska bezpečnosti a samotného fungovania poisťovne to žiadny veľký problém nebol.

Klubovka

Poisťovňa První klubová vznikla v roku 2015 a celá funguje online. So svojimi členmi poisťovňa komunikuje predovšetkým pomocou online klubového portálu, ďalej e-mailom a prípadne telefonicky. V súčasnosti má poisťovňa První klubová približne 10 tisíc členov.

Čtěte dále:

Moderná kancelária nie je len miesto na prácu. Má inšpirovať a motivovať

Marek Orawski

Marek Orawski

Podnikateľ a manažér Marek Orawski je odborník v segmente poisťovníctva. Absolvent Vysokej školy banskej a tiež Liverpool John Moores University strávil v odbore už viac ako dvadsať rokov. Za ten čas sa vypracoval až na vrcholového manažéra spoločnosti Česká pojišťovna, kde bol aj členom dozornej rady. Potom robil poradcu členovi predstavenstva poisťovne Kooperativa a teraz už štvrtý rok vedie z pozície predsedu predstavenstva peer-to-peer poisťovňu První klubová.